Tvůrce webu je i pro tebe! Postav třeba web. Bez grafika. Bez kodéra. Hned.
wz

Mazda 323  

Home Historie v datech MX5 & 323F Fabia & 323F

 

Mazda 323 je poměrně  bezproblémové vozítko. Velmi tvrdá konkurence na evropském trhu třídy Golf donutila Mazdu v 90. letech okořenit auto nižší střední třídy rychlým designem pětidveřového kupé s označením F, které oživuje usedlý vzhled ostatních tři-dva-trojek.

Toto vcelku nenápadné autíčko je na světě od 60. let a pilné vývojové oddělení východoasijské automobilky chrlilo dlouhá léta zcela nové modely 323 ve čtyřletých intervalech. Tato skutečnost s sebou nese velké množství různých automobilů stejného jména, rychlejší stárnutí a tedy i tlak na pokles cen ojetin. Je to pravý opak předlouhých intervalů modelové výměny u německých značek.

FamiliainterierFamilia

Samonosné karoserie jednotlivých verzí Mazdy 323 vznikaly nezávisle v designerských střediscích společnosti na celém světě a přednost dostal nejlepší návrh bez ohledu na to, zda pocházel z Japonska, USA, či Německa. Výsledkem je zdařilá řada modelů, které jsou postaveny na shodné podlahové plošině s rozvorem náprav 2605 mm resp. 2505 mm u třídveřových modelů, nezávislým zavěšením všech kol vpředu na příčných ramenech a vzpěrách McPherson, vzadu na dvojitých příčných ramenech s vinutými pružinami. Hřebenové řízení má posilovač s progresivním účinkem. Všechny typy mají vpředu kotoučové brzdy s vnitřním chlazením a vzadu bubnové brzdy (u šestiválcových 323F kotoučové i vzadu), v nabídce je čtyřsenzorový protiblokovací systém ABS , rovněž pro všechny modely. Velkou péči věnovali konstruktéři pasivní i aktivní bezpečnosti, struktura karoserie vyhovuje nejpřísnějším kritériím předpisů ES, USA i Japonska, nechybějí airbagy a boční výztuhy. U modelů 1997 byl unifikován design přístrojové desky pro všechny vozy s výjimkou 323F.

Skutečnou bombou se stal nástupce s novým označením Mazda 3. Mě zaujaly zejména dvě poslední generace 323, které se u nás prodávaly a na které můžete v bazarech běžně narazit.

Osmá generace tři-dva-trojky (řada BA) se dostala do České republiky na tehdejší mladý trh s automobily krátce po větší 626 a protože Mazda byla u nás mezi prvními dovozci, její novinky si získaly velkou oblibu.   Řada 323 se vyznačovala velkou různorodostí jednotlivých karosářských variant. K dispozici byl třídveřový hatchback,čtyřdveřový  sedan a nejžádanější pětidveřový liftback 323 F. Uvedené vozy jsou velmi dobře vybaveny (airbagy, ABS, posilovač řízení, centrál), ale existuje i série vozů, které neměly s výjimkou posilovače řízení vůbec nic - žádné airbagy, ani centrální zamykání!

Mazda 323 - sedan je model s nejprostornějším interiérem. Čtyřdvéřový vůz se stupňovitou zádí má celkové rozměry 4340 x 1695 x 1420 mm a pohotovostní hmotnost 1010 až 1140 kg podle provedení.

Mazda 323 je spolehlivá, ale ne nezničitelná. Komplikace očekávejte pokud nebudete měnit olej v motoru každých 15 000 km, zanesou se hydraulická zdvihátka ventilů   karbonem a čeká vás drahá oprava. Pokud zapomenete vyměnit po 90 000 km rozvodový řemen, tak se může přetrhnout a oprava bude ještě dražší.

Mazda 323F se zdařilým designem pětidveřové karoserie, který získal ocenění Nejkrásnější vůz světa 1995 od italského vydavatelství Automobilia, má celkové rozměry 4245 x 1695 x 1355 mm, pohotovostní hmotnost 1080 až 1190 kg.

Výrazný sportovní design "efka" připomínal kupé, za což mohou klenutá silueta, dveře s bezrámovými okny, dlouhý rozvor, nízké přední světlomety výrazný přední spoiler a vyboulené blatníky. Bezrámová okna sice vypadají zajímavě, ale měkká těsnění časem ztratí svou funkčnost a pokud do auta zrovna neteče, očekávejte silný aerodynamický hluk. Vnitřní prostor byl designem omezen hlavně na zadních sedadlech, nízká okna a vyšší záď omezovala výhled. Dynamicky střižená záď ukrývala spíše podprůměrný zavazadlový prostor o objemu 346 l, který byl hůře přístupný díky vysoké nakládací hraně.

323F - kufr.jpg (9732 bytes)

Jako jeden z prvních běžných vozů měla 323F nárazníky standardně v barvě karosérie, což bylo efektní u nového vozu, nyní však i přes opatrnost prvního majitele, budou rohy karosérie poznamenány šrámy z provozu. Nejrozšířenějším motorem v posledních generacích 323 je zážehový čtyřválec 1,5 l (66 kW), který je optimálním kompromisem mezi výkonem a přijatelnými provozními náklady. Agregát 1,3 l (54 kW) byl určen pro sedan a třídveřovou variantu, naopak „efko“ dostalo „malý“   dvoulitrový vidlicový šestiválec (108 kW), který tomuto vozu propůjčoval dynamiku (zrychlení na 100 km/h pod 10 s, maximálně přes 200 km/h), v souladu s očekáváním, která navozoval design karosérie. Vyhledávanou variantou byl i čtyřválec 1.8 l (84 kW). Příznivci nafty musí uspokojit méně výkonné agregáty 1.7 TD (61 kW) nebo atmosférický dvoulitr (53 kW), později dodávaný i s turbem (66 kW).

323F---motor.jpg (47626 bytes)323 - zadek.jpg (31250 bytes)

Sportovně tvrdší podvozek není výsadou pouze varianty F, ale i usedlejší sedan si poradí s ostřejším průjezdem zatáček. Na druhou stranu cestující trochu trpí na rozbitých českých silnicích. Přímé a přesné řízení svádí k vyzkoušení dobře ovladatelného automobilu na samém limitu jeho možností. Klasická pětistupňová mechanická převodovka může být nahrazena u nás vzácným tří- nebo čtyřstupňovým automatem.

Podle statistik poruchovosti německé STK-TÜV patří Mazda 323 série BA k nadprůměrně spolehlivým vozům. Ze 100 automobilů ve stáří 10-11 let mělo 25 % vážnou technickou poruchu (23. místo z 59, průměr všech 27,6 %). Mezi 8-9 let starými vozy obsadila "tři-dva-trojka" 22. pozici za 17,5 % závad ze 78 (průměr všech 22,7 %). Bariérovými testy společnosti Euro NCAP japonská Mazda 323 nikdy neprošla.

Devátá generace (řada BJ) Mazdy 323 byla uvedena na trh v roce 1998. V nabídce byly opět tři varianty karosérie. Originální dvoudveřové kupé se vzhůru výklopnou zadní stěnou, byl vlastně nástupce třídveřového hatchbacku v líbivém kabátě. Cílová skupina: mladí nekonvenční zákazníci. Díky vysoké zádi bylo zadní lomené okno protaženo níže k hraně zavazadelníku, ale ani toto efektní řešení příliš výhled vzad nezlepšilo.  Ze sportovního modelu F, se v deváté generaci stalo praktičtější vozidlo na hranici pětidveřového hatchbacku a kombi. Ona se vlastně celá řada poněkud umírnila a v souladu s módou konce 90. let se i u Mazdy vytratily obliny a kulaté tvary. Co zůstalo je designová odlišnost jednotlivých variant, když například zadní světlomety má každá varianta provedeny zcela odlišně. Z velkého rozvoru 2610 mm těžili především cestující na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor sedanu měl objem 416 l, variabilnější a žádanější 323 F disponovalo 356 litry v základu. V některých provedeních je k dispozici posuvná zadní lavice, která umožňuje zvětšit kufr v pětimístném provedení až na 421 l (se sklopenými sedadly pak přes 700 l).

K výše uvedeným motorům přibyly inovované nebo nové jednotky: zážehové čtyřválce 1,6 (72 kW) a 2.0 (96 kW) resp. vznětový přeplňovaný motor s přímým vstřikem 2.0 DiTD (72 kW, max. točivý moment 230 Nm při 2000 ot./min.), který vylepšil dojem z dieselových tři-dva-trojek.

Poslední generace 323 byla většinou již velmi dobře bezpečnostně vybavena, běžné jsou dva airbagy a ABS.

Mazdy 323 z druhé ruky potěší nové majitele nižší cenou a výdrží. Německý TÜV řadí nejmladší exempláře (do 3 let) na 24. místo s 3,8 % vadných vozů (což je stále velmi dobré, nadprůměrné hodnocení), mezi staršími vozy je pak výsledek ještě lepší (10. místo s 5,4 % vadnými vozy ve skupině 4-5 letých aut). Když už se vám něco porouchá nebo máte nehodu, čekejte vyšší ceny originálních dílů.   Mezi nejčastější závady patří zvlněné brzdové kotouče, netěsné výfukové potrubí, karbonem zanesená a klepající zdvihátka ventilů, opotřebovaná táhla příčných stabilizátorů, vadný regulátor alternátoru a viklající se sedadla (osobní zkušenost)! Mezi přednosti uvedeného vozidla patří spolehlivé zážehové motory, prostor na zadních sedadlech (sedan), odolnost hlavních agregátů proti opotřebení a zavazadlový prostor (sedan).

  

The Pokermaster.org favourite Online casinospelen. Join today for up to L200 free on your first deposit. We have over 250 of the best online casino games and online slots. Play today at Pokermaster.org online Casino for a great signup bonus in our perfekt poker room, blackjack regeln,keno,craps AND ganar a la ruleta.